آموزشگاه شبکه و امنیت ایفل

اولین آموزشگاه تضمین کننده اشتغال دانشجویان در ایران

ایفل نت

تفاوت NVR و DVR چیست؟

هر دو دستگاه NVR و DVR وظیفه‌ی ضبط ویدیو را بر عهده دارند. تقاوت بین NVR و DVR در نحوه پردازش داده‌های ویدیویی است.

وقتی که تصمیم میگیریم برای محل کار یا منزلمان یک سیستم دوربین مداربسته راه بیندزیم باید از بین دستگاه‌های ضبط ویدیویی NVR و DVR یکی را انتخاب کنیم. بهترین انتخاب از لحاظ امنیتی کدام است؟ هر دوی این سیستم‌ها عملکرد یکسانی دارند. اما در نحوه‌ی انجام ضبط و نوع دوربین‌هایی که استفاده می‌شوند، تفاوت دارند. درک تفاوت بین سیستم‌های NVR و DVR هنگام ارزیابی سیستم‌های امنیتی بسیار ضروری است. ما در این مقاله ویژگی هرکدام را بررسی کرده و معایب و مزایای هرکدام را عنوان می‌کنیم تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

NVR vs DVR


NVR vs DVR

تفاوت NVR و DVR: اصول پایه‌ای

در اصل، هر دو دستگاه NVR و DVR وظیفه ضبط ویدیو را بر عهده دارند. DVR مخفف Digital Video Recorder است، در حالی که NVR مخفف Network Video Recorder است. تفاوت بین NVR و DVR در نحوه پردازش داده‌های ویدیویی است. سیستم‌های DVR داده‌های ویدیویی را در خود دستگاه ضبط کننده پردازش می‌کنند. برعکس سیستم‌های NVR داده‌های ویدیویی را در دوربین رمزگذاری و پردازش می‌کنند، سپس آن را به ضبط کننده NVR که برای ذخیره سازی و مشاهده از راه دور استفاده می‌شود، ارسال می‌کنند.

از آنجایی که دستگاه‌های NVR و ِDVR داده‌های ویدیویی را به صورت متفاوتی مدیریت می‌کنند، از دوربین‌های متفاوتی نیز استفاده می‌کنند. اکثر NVR ها از دوربین‌های IP Camera یا دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. در حالی که DVR ها از دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌کنند. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که سیستم مبتنی بر DVR یک سیستم کابلی است و سیستم مبتنی بر NVR هم می‌تواند بی‌سیم باشد و هم می‌تواند کابلی باشد.

دستگاه‌های DVR: مزایا و معایب

استفاده از دوربین‌های آنالوگ در پنج سال اخیر کاهش یافته است. سیستم‌های امنیتی مبتنی بر DVR هزینه کمتری نسبت به سیستم‌های امنیتی مبتنی بر NVR دارند. هزینه نگهداری پایینتر سیستم‌های DVR مزیت جذابی است، اما در معاوضه با چه چیزی؟ برای پاسخ به این سوال، باید هریک از اجزای یک سیستم DVR را تحلیل و بررسی کنیم.

نوع دوربین: آنالوگ

دوربین‌های استفاده شده توسط سیستم DVR باید دوربین‌های امنیتی آنالوگ باشند که بیشتر به عنوان دوربین‌های مدار بسته شناخته می‌شوند. مهمترین دلیل صرفه جویی با استفاده از سیستم DVR به خاطر دوربین است. در حای که می‌توانید دوربین‌ها را در سیستم امنیتی خانه خود ترکیب و مطابقت دهید، در نوع دوربین‌هایی که می‌توانید با سیستم‌های DVR استفاده کنید، انعطاف پذیری کمتری وجود دارد.

در یک سیستم DVR، دوربین‌های آنالوگ یک سیستم آنالوگ را به ضبط کننده ارسال می‌کنند، که تصاویر را پردازش می‌کنند. مزیت این سیستم کاهش پیچیدگی مورد نیاز دوربین در مقایسه با سیستم NVR است.

نوع کابل: کواکسیال

دوربین از طریق کابل کواکسیال و کانکتور BNC به ضبط کننده DVR متصل می ‌شود. استفاده از کابل کواکسیال محدودیت‌هایی دارد:

  • از آنجایی که کابل کواکسیال برق دوربین را تامین نمی‌کند،  در واقع دو کابل در یک پوشش وجود دارد: یک کابل برق و یک کابل ویدیو. این کابل‌ها به صورت دو شاخه هستند تا امکان دو عملکرد متفاوت را فراهم کنند. به این ترتیب، باید دستگاه DVR خود را در نزدیکی پریز نصب کنید.
  • اندازه و استحکام کابل‌های کواکسیال می‌تواند نصب را چالش برانگیزتر کند. قطر کابل کواکسیال بیشتر از کابل‌های اترنت مورد استفاده در سیستم‌های NVR است که می‌تواند کابل‌کشی را در فضاهای تنگ دشوارتر کند. کابل‌های کواکسیال نیز سفت‌تر هستند و این مشکل را تشدید می‌کنند.
  • با این حال، اگر ملک شما دارای اتصالات کواکسیال برای سیستم امنیتی قبلی است، می‌توانید ازهمان کابل برای اتصال سیستم جدید خود استفاده کنید.
  • کابل‌های کواکس استاندارد از صدا پشتیبانی نمی‌کنند. نوع دیگری از کابل کواکس با اتصال RCA مورد نیاز است. حتی با این وجود، DVR دارای تعداد محدودی پورت ورودی صدا است، بنابراین فقط تعداد کمی از دوربین‌ها می‌توانند صدا را ضبط کنند.
  • کیفیت تصویر در کابل کواکسیال پس از حدود 90 متر کاهش می‌یابد، که می‌تواند توانایی شما را برای گسترش حضور امنیتی خود محدود کند. کابل‌ با کیفیت پایین باعث از دست رفتن سیگنال در فواصل کوتاهتر می‌شود.

دستگاه ضبط کننده تصاویر

ضبط کننده‌های ِDVR بر یک چیپست سخت‌افزاری به نام انکودر AD تکیه می کنند که وظیفه پردازش داده‌های خام جریانی از دوربین به ضبط‌های ویدیویی خوانا را برعهده دارد. سیستم‌های DVR همچنین در مورد ضبط کننده الزامات مختلفی دارند. به طور خاص در یک سیستم DVR، کاربر باید هر دوربین را مستقیما به ضبط کننده متصل کند. اما در یک سیستم NVR  فقط نیاز است که هر دوربین به یک شبکه متصل شود. همچنین، در یک سیستم DVR ضبط کننده برق دوربین‌ها را تامین نمی‌کند. هر اتصال دوربین به یک تقسیم کننده نیاز دارد که برق را برای فعال کردن دوربین‌ها تامین کند.

انعطاف پذیری سیستم

سیستم‌های امنیتی DVR نسبت به همتایان NVR خود از نظر دوربین و مراحل نصب انطاف پذیری کمتری دارند. در حالی که سیستم‌های مبتنی بر NVR می‌توانند هم دوربین‌های امنیتی کابلی و هم بی‌سیم را ادغام کنند، سیستم‌های DVR فقط می‌توانند از دوربین‌های امنیتی کابلی استفاده کنند. سیستم‌های DVR هنگام نصب انعطاف پذیری کمتری دارند، زیرا مسیریابی کابل کواکسیال در شرایط سخت دشوارتر است و برای هر دوربین یک پریز برق نیاز است.

کیفیت صدا و تصویر

همانطور که گفتیم در سیستم‌های DVR ، دوربین‌ها ویدیوی آنالوگ را از طریق کابل کواکس مستقیم به ضبط کننده ارسال می‌کنند و تصاویر در سطح ضبط کننده پردازش می شوند. سیگنال آنالوگ در مقایسه با سیستم‌های NVR کیفیت تصاویر پایین‌تری به همراه دارد. کابل‌های کواکسیال همچنین سیگنال صوتی را به صورت بومی منتقل نمی‌کنند و ضبط کننده‌های DVR معمولا تعداد محدودی پورت ورودی صدا دارند.

dvr

سیستم‌های NVR: مزایا و معایب

سیستم‌های امنیتی مبتنی بر NVR جدیدترین فناوری‌ها را برای یک سیستم امنیتی پیشرفته ارائه می‌کنند. سیستم‌های مبتنی بر NVR که به عنوان سیستم‌های دوربین امنیتی POE نیز شناخته می‌شوند نسبت به سیستم‌های DVR انعطاف پذیرتر و پیچیده‌تر هستند.

نوع دوربین: دیجیتال

از آنجایی که سیستم‎‌های NVR داده‌های ویدیویی را در دوربین به جای دستگاه ضبط کننده پردازش می‌کنند، دوربین‌های سیستم NVR بسیار قوی‌تر از همتایان DVR خود هستند. سیستم‌های NVR از دوربین‌های IP  استفاده می‌کنند که دستگاه‌های ضبط تصویر مستقل هستند. دوربین‌های IP هرکدام یک چیپست دارند که قادر به پردازش داده‌های ویدیویی است که به ضبط کننده منتقل می‌شود. بر خلاف دوربین‌های آنالوگ، دوربین‌های IP معمولا قادر به ضبط و ارسال صدا و همچنین تصویر هستند. سخت‌افزار قدرتمندتر در دوربین IP، عملکرد هوشمند، تجزیه و تحلیل ویدیویی مانند تشخیص چهره را بهبود می‌بخشد.

نوع کابل: اترنت

مانند سیستم‌های DVR، سیستم‌های NVR دوربین را به دستگاه ضبط کننده متصل می‌کنند. با این حال نحوه اتصال دوربین به ضبط کننده کاملا متفاوت است. سیستم‌های NVR از کابل‌های استاندارد اترنت مانند Cat 5e و Cat 6 برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. متخصصین پسیو حرفه‌ای کابل‌های اترنت را به دلیل مزایای متعدد در مقایسه با کابل‌های کواکسیال ترجیح می‌دهند:

  • کابل اترنت دوربین را با استفاده از Power Over Ethernet (PoE) تغذیه می‌کند، به این معنی که دوربین شما برای ضبط ویدیو، صدا و تغذیه برق دوربین به یک کابل نیاز دارد، بنابراین نیاز به تقسیم کننده‌های نامرتب مانند سیستم DVR را از بین می‌برد.
  • کابل اترنت به دلیل نازکتر بودن و داشتن کانکتور کوچکتر، مسیریابی و نصب آسانتری دارد.
  • کابل اترنت ارزانتر از کابل کواکسیال است و بسیار راحت‌تر در دسترس است و جایگزینی کابل یا گسترش سیستم را راحت‌تر و مقرون به صرف‌تر می‌کند.
  • مزیت اضافه‌تر کابل اترنت این است که هر دوربین روی سیستم می‌تواند صدا را منتقل کند، زیرا اترنت می‌تواند داده‌های صوتی را به صورت بومی ارسال کند.
  • لازم نیست کابل‌ها بین هر دوربین و دستگاه ضبط کننده کشیده شوند. دوربین و ضبط کننده باید در همان شبکه ‌بی‌سیم باشند. نصب ساده‌تر و تمیزتر است زیرا نیازی به کابل‌های متعدد نیست.

دستگاه ضبط کننده تصاویر

بر خلاف سیستم DVR، ضبط کننده در سیستم NVR داده‌های ویدیویی را پردازش نمی‌کند. این مرحله قبل از ارسال در دوربین کامل می‌شود. ضبط کننده‌های NVR  فقط برای ذخیره و مشاهده فیلم استفاده می‌شوند.

انعطاف پذیری سیستم

سیستم‌های NVR ذاتا انعطاف پذیرتر هستند زیرا دوربین‌های امنیتی لزوما نباید مستقیم به دستگاه ضبط کننده متصل شوند. در عوض، دوربین‌های IP فقط باید در یک شبکه باشند. به این ترتیب می‌توانید دوربین‌هایی را در سراسر جهان داشته باشید که به NVR شما متصل می‌شوند و سپس می‌توانید آن را به عنوان یک سیستم جامع مشاهده کنید.

کیفیت صدا و تصویر

از آنجایی که ضبط کننده‌های NVR یک سیگنال دیجیتال خالص را از دوربین‌ها دریافت می‌کنند، کیفیت فیلم در مقایسه با DVR با وضوح یکسان بهتر است. علاوه بر این، کابل‌های اترنت توانایی انتقال صدا را نیز دارند پس همه دوربین‌های دارای میکروفون می‌توانند صدا را در NVR ضبط کنند.

nvr

به طور خلاصه

هردو سیستم NVR و ِDVR داده‌های ویدیویی را ضبط می‌کنند و قابل اعتماد هستند. اگرچه در گذشته کیفیت ویدیوی سیستم‌های DVR از سیستم‌های NVR عقب‌تر بود، اما امروزه این شکاف به طور قابل توجهی کاهش یافته است. تفاوت بین سیستم‌های امنیتی DVR و NVR به هزینه، نحوه انتقال داده‌ها و نوع دوربین مربوط می‌شود. سیستم‌های NVR معمولا کیفیت تصویر بهتری دارند، همچنین نصب آسانتر، انعطاف پذیری بیشتر و پشتیبانی بومی از صدا در هر دوربینی که میکروفون دارد. با این حال، سیستم‌های NVR نسبت به سیستم‌های DVR کمی گرانتر هستند، که برای مصرف کننده‌ای که بودجه محدودی دارد، نکته مهمی است.

برای افرادی که به دنبال یک سیستم امنیتی نسبتا ساده هستند، یک سیستم DVR به احتمال زیاد کافی خواهد بود. به خصوص اگر ملک شما از قبل برای کابل کواکسیال از یک سیستم امنیتی موجود کابل‌کشی شده باشد. اگر به یک راه حل بهتر و بسیار انعطاف پذیر نیاز دارید، یک سیستم مبتنی بر NVR ممکن است بهترین انتخاب باشد. در نهایت عامل تعیین کننده، نیازهای امنیتی خاص ملک شما خواهد بود.