آموزشگاه شبکه و امنیت ایفل

اولین آموزشگاه تضمین کننده اشتغال دانشجویان در ایران

ایفل نت

انواع کابل شبکه

در دنیای شبکه انواع مختلفی کابل شبکه وجود داردکه انتخاب مناسب‌ترین نوع آن به توپولوژی شبکه و معماری آن بستگی دارد.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه به مجموعه‌ سیم‌هایی از جنس مس یا شیشه گفته می‌شود که برای اتصال و انتقال داده بین کامپیوترها، روترها، سوییچ‌ها و ابزار ذخیره سازی مانند San Storage ها استفاده می‌شود. در این کابل‌ها داده‌ها بین مبدا و مقصد در جریان است.

کابل‌های شبکه طی چه فرآیندی داده‌ها را از مبدا به مقصد انتقال می‌دهند؟


به زبان ساده اطلاعات و داده‌هایی که برای ما قابل فهم هستند در مبدا توسط فرآیندهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تبدیل به کدهای صفر و یک شده و در مقصد توسط همان فرآیندها به شکل اولیه باز می‌گردند و تحویل داده می‌شوند.

انواع کابل شبکه

کابل‌های شبکه انواع مختلفی دارند و انتخاب مناسب‌ترین نوع آن بستگی به توپولوژی شبکه و معماری آن دارد.

در دنیای شبکه سه نوع کابل وجود دارد.

1. کابل‌های Twisted Pair یا زوج به هم تابیده

2. کابل‌های کواکسیال

3. کابل‌های فیبرنوری

کابل‌های Twisted Pair یا زوج به هم تابیده

کابل‌های زوج به هم تابیده یا Twisted Pair  در تمام شبکه‌های Lan مانند شرکت‌های کوچک، مدارس و دانشگاه‌ها استفاده می‌شود. کابل زوج به هم تابیده یا Twisted Pair در واقع مجموعه‌ای از سیم‌هاست که به صورت زوج به هم پیچ خورده‌اند. کابل‌ها به هم تابیده شده‌اند تا نویز و اختلالات الکترومغناطیسی حاصل از منبع خارجی ایجاد شده از زوج سیم‌های مجاور را خنثی کند. کابل‌های زوج به هم تابیده به دو دسته کابل‌های UTP و کابل‌های STP تقسیم می‌شوند.

کابل‌های UTP

 کابل زوج به هم تابیده بدون روکش یا Unshielded Twisted Pair شامل یک یا چند زوج سیم به هم تابیده است که در یک روکش پلاستیکی قرار دارند. کابل‌های زوج به هم تابیده بدون روکش دچار نویز بیشتری می‌شود و به همین دلیل ارزانتر است. در مقایسه با سایر کابل‌ها، کابل‌های UTP کندتر هم هستند.

UTP Cable

کابل‌های STP

کابل‌های زوج به هم تابیده روکش دار یا Shielded Twisted Pair شامل یک یا چند زوج به هم تابیده است که هریک زوج به هم تابیده بر روی خود یک پوشش اضافه یا فویل دارند. کابل‌های STP دچار نویز کمتری می‌شوند، نسبت به کابل UTP گرانتر است و استفاده از آن سخت‌تر است.

STP Cable

کابل‌های کواکسیال

کابل‌های کواکسیال که اختصار کواکس خوانده می‌شوند، برای انتقال داده، ویدیو و ارتباطات صوتی استفاده می‌شوند. کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال‌های فرکانس بالا طراحی شده است. در دنیای شبکه از کابل‌های کواکس اکثرا در دوربین‌های مداربسته آنالوگ استفاده می‌شود. کابل‌های کواکسیال به دونوع Thin و Thick  تقسیم می‌شوند که امروزه از نوع Thick دیگر استفاده نمی‌شود.

این  نوع کابل از دوسیم تشکیل شده است. یک سیم مغز مفتولی و یک سیم لایه مسی که اطراف آن بافته شده است. البته این دو سیم توسط ماده پلاستیکی (عایق) از هم جدا شده اند.

Coaxial Cable

کابل‌های فیبرنوری

کابل فیبر نوری (Optical Fiber Cable) نوعی کابل اترنت است که از رشته‌های نوری جهت نقل و انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. کابل فیبر نوری با عبور پالس‌های نور از لوله‌های کوچک شیشه‌ای داده‌ها را منتقل می‌کند. ظرفیت انتقال کابل فیبر نوری 26000 برابر بیشتر از کابل‌های Twisted Pair است در واقع کابل‌های فیبر نوری نسبت به سایر کابل‌های شبکه دارای سرعت و پهنای باند بیشتری هستند و عمدتا در زیر ساخت شبکه استفاده می‌شوند. کابل‌های فیبر نوری به دو دسته Single Mode و Multi Mode تقسیم می‌شوند. در ضمن کابل‌های فیبرنوری از لحاظ محل مورد استفاده نیز به دو دسته Indoor و Outdoor تقسیم می‌شوند.

Optical Fiber Cable

مقایسه کابل‌های شبکه از لحاظ سرعت، پهنای باند و مسافت

مسافت
پهنای باند
سرعت
نوع کابل
Up to 80 km
Up to 4700 MHz
10/100/1000Mbps, 10/40/100/200Gbps
کابل فیبرنوری
Up to 100 m
Up to 4700 MHz
Up to 10 Gbps
کابل زوج به هم تابیده
Up to 500 m
Default 750 MHz
-
کابل کواکسیال

 

نصب کابل‌های شبکه

اگرچه کابل فیبرنوری از نظر انعطاف پذیری پهنای باند، قابلیت اطمینان و مزایای زیادی دارد، اما به اندازه کابل کواکسیال یا کابل Twisted Pair گسترده نیست و کابل فیبر نوری نسبت به کابل Twisted Pair و کابل کواکسیال شکننده‌تر و نازک‌تر است که باعث می‌شود برای نصب، کار و نگهداری به مراقبت‌های بیشتری نیاز داشته باشد. در مقایسه با کابل Twisted Pair کابل کواکسیال می‌تواند به مسافت بیشتری برسد. با این حال، به دلیل وجود عایق دی الکتریک در اطراف هسته مس در کابل کواکسیال، نصب و نگهداری کابل کواکسیال مشکل‌تر است.

کدام کابل در دنیای شبکه کاربرد بشتری دارد؟

ما به عنوان مهندسان شبکه با کابل Twisted Pair بیشتر روبه‌رو می‌شویم. اما در واقع کابل فیبر نوری که زیر ساخت شبکه را تشکیل می‌دهد و کشورها و قاره‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند کاربرد بیشتری در دنیای شبکه دارد. در واقع این موضوع که کدام کابل استفاده بیشتری دارد، بستگی به زاویه دید ما در شبکه مورد نظر دارد.